Aktuális | Történet | Elmélet | SNB Szövettség | Trükkök | Versenyek | Adattár | Apró | Pályák | Képtár | Fórum | Kapcsolat |


















email:
jelszó:
 
[regisztráció]
[elfelejtetted a jelszót?]

ALAPFOGALMAK

  • Mozgás a havon

A testre ható erõk
Vízszintes terepen a testre a gravitációs erõ és a talaj tartó ereje hat. Ferde terepen a gravitációs erõ, az alátámasztásra merõleges nyomóerõ és a súrlódási erõ. A felületre merõleges nyomóerõt felbonthatjuk vízszintes és függõleges összetevõkre. Élen vezetett fordulónál is hat a gravitáció, a talaj tartóereje, a súrlódás és a centrifugális erõ. Annak a feltétele, hogy ebben a helyzetben ne dõljünk el az, hogy a forgáspontra (él) ható erõk forgatónyomatékának összege zérus legyen. Mivel a súrlódási és a talaj alátámasztó ereje a fogásponton halad át ezért forgatónyomatékuk nincsen. Két erõ maradt a nehézségi és a centrifugális erõ. Ezeknek a hatásvonala a testtömegközépponton halad át.

Testtömegközéppont
A test tömegközéppontja álló embernél megközelítõleg a köldök magasságában van. A snowboadrdosnál figyelembe kell venni a felszerelés tömegét is, mert ezek elválaszthatatlanul a végtagokkal mozognak.

Esésvonal
A lejtõnek azt a vonalát nevezzük esésvonalnak, amerre az adott helyrõl legurított golyó gurulna. Az esésvonal merõleges a szintvonalakra.

A kanyar részei
Minden kanyart három részre bonthatunk fel.

Elökészítõ rész: nem más, mint egy változatos hosszúságú és idejû rézsútsiklás. Az elõkészítõ rész végén, magas tehermentesítés esetén az alaptartásból ,mélyebbre süllyesztjük a súlypontot, hogy határozottabb legyen a tehermentesítés. Mély tehermentesítéses fordulónál pedig az alaptartásból kiemelkedünk ezzel megteremtve a lehetõségét a hatásosabb süllyesztésnek. Továbbá ez a szakasz alkalmas a hibák kijavítására (tartáshibák is) és a mozgáskép rendezésére.

Esésvonalba kerülés: mint neve is mutatja fõ feladat, hogy a szakasz végére a deszka párhuzamos legyen az esésvonallal. A tehermentesítést és a váll által irányított forgatást tartalmazza.

Kikormányzás: az esésvonalból a rézsútsiklás vonaláig kell forgatni a deszkát. A súlyponynak a mozdulat végére el kell érnie az alaptartásban megszokott magasságot. A kikormányzással nagyban befolyásolhatjuk a sebességünket, ami itt a hegy felé visszafordulás mértékétõl függ.

Zarándy András

 

Hirdessen itt!